13 Mart 2016 Pazar

Dostoyevski- Suç Ve Ceza

  Bu kitabı okumayı hep erteledim. Neden Hep Erteledim? Bu sorunun cevabını bilmiyorum. Galiba bu kitabı okumak için olgunlaşmayı bekledim. İkinci el bir kitapçıdan geçen yıl almıştım. Basım Bilgilerinin bulunduğu kısım yırtıktı.Direk ilk bölümden başlamıştı ve toplam 495 sayfa idi. Geçen Ay çok hızlı kitap okumama rağmen bu kitabı sindire sindire okumam gerektiği kanısına vardım ve 10 günde ancak bitirdim. Ama buna değdi doğrusu çünkü değmek zorundaydı.



   Hatırlarsanız Daha önceden Dostoyevski'den Yeraltından Notlar kitabını çok beğendiğimi söylemiştim. Hatta yazarla muzip bir dostluk kurduğumu da belirtmiştim. Yazara "Dostoyevski Amca" demiştim. Fakat Şuç ve Ceza Dostoyevski hayranlığımı kat be kat artırdı. Tiryakisi olmaya başladım. "Roskolnikov Sen neymişsin be?" diye içimden geçirmedim değil. Bazen karaktere okurken sinir oldum bazen ise hatta çoğunlukla sevdim. O piskolojisi çok hoşuma gitti. Roskolnikov'un iç dünyası beni derinden etkiledi. Hatta Raskolnikov'u Yeraltindan Notların anlatıcısı olan yaşlı adamın gençliği olarak düşünüyorum. . Kitabın içeriğinden çok bahsetmeyeceğim.  Bu ilk okumam oldu ve genel olarak çok beğendim. Sizlerle birlikte tekrar okuma planı yaptım. Her okumamı farklı bir yayın ile yapmayı planlıyorum. (İş Bankası Yayınları, Can Yayınları vs.) Zira bu okuduğum kitap pek bir rastgele oldu.

  Kitabı bitireli günler oldu. Ben hala Raskolnukov'u düşünüyorum. "Acaba 32 yaşında be yapacaktı?" yada "Acaba bütün katiller mi böyle düşünüyor.?" "Her katil zeki mi?" "Acaba bu Roman ı yazmak için yazar Cinayet işlemiş olabilir mi?" diye kafamda deli sorular oluştu. Kitap bitince boşluğa düştüm adeta.Her balta görüşümde aklıma Raskolnikov gelecek....
   
Kitabı tavsiye eder miyim? Ederim elbette bu hazineden yoksun kalmayın.

Alıntılar:

" İnsanın zihni neyle meşgulse rüyasında onu görür. Hele içiniz rahat olmadı mı, gerçeğe ne kadar da uyar rüyalarımız!"

"Önce biraz ağladılar, ama alıştılar şimdi. Aşağılık insanoğlu her şeye alışır!"

“- Şimdi neden hiçbir iş yapmıyorsun?
- Yapıyorum.
- Ne yapıyorsun?
- İş yapıyorum.
- Ne işi yapıyorsun?
- Düşünüyorum.”

''Denginiz değilim efendim, dengesizim...''

"...tek istedikleri tam anlamıyla kişiliksiz olmak... Kişiliksiz olmaktan bir haz duyuyorlar! Yeter ki kendileri olmasınlar, yeter ki kendi kendilerine benzemesinler... Bunun adına da en ileri gelmişlik diyorlar. Saçmaladıkları şeyler kendi düşünceleri olsa bari..."

"Yoksulluk ayıp değildir, doğru, ama sarhoşlukta erdem değildir kesinlikle.Fakat sefalet ayıptır.İnsan yoksul da olsa ruhundaki asaleti koruya bilir.Fakat, sefalete düşünce asla...Bir kimseyi sopa ile toplumun dışına atamazlar, daha da alçatmak için süpürürler.Doğrudur da...Çünkü sefalete düşünce kendimi ilk suçlayacak benimdir.İnsan kendi yüzünden meyhaneye düşer."

"Başkalarının aklıyla yetinmek hoşumuza gidiyor. Alışmışız buna!"

"İnsanlar basit ve üstün olarak ikiye ayrılırlar. Basit olanlar, yalnızca insan cinsini üretmeye yarayanlardır, diğerleri de yeni bir şey söyleyebilmek isteğiyle doğmuş, üstün insanlardır. Toplum muhafazakarlık görevini yerine getirmek için çok kez bu insanları asıp kesiyor ya da her türlü hareket imkanından mahrum ediyor. Ama yine aynı toplum, bir nesil sonra bu astığı insanların anıtını dikip, onlara tapıyor… İlk bölüm şimdinin adamıyken, ikinci bölüm hep geleceğin adamıdır. Birinciler dünyayı korur ve nüfusu çoğaltırlar. İkincilerse onu hareket ettirir ve asıl amacına doğru yürütürler."

"Raskolnikov, gururunu bir kenara atarak, inanmış ve hayata yeniden gelmiş gibiydi.Bu onun için bir kurtuluş ve dirilişti."

"Raskolnikov, birden Sonya'nın sözlerini hatırladı: Dörtyol ağzına git, halkı selamla, yeri öp, çünkü sen ona karşı da günah işledin ve bütün dünyaya, yüksek sesle, "Ben katilim!" diye bağır! Bunu hatırlayınca, tepeden tırnağa kadar titredi.."

"Ama dinle... Bir yanda budala,anlamsız,önemsiz,ters,hastalıklı,kimseye yararı olmayan, tam tersine herkesezararı dokunan, niçin yaşadığını kendisi de bilmeyen yarın nasıl olsa kendiliğinden ölecek olan bir koca karı var. Anlıyor musun? Anlıyor musun?"

"Sağduyu etkisiz kaldığında şeytan yardıma koşar!"

"Dünyada açık yüreklilikten zor, övmeden kolay bir şey yoktur. Açık yüreklilikte yüzde bir değerinde bile olsa bir nota falsolu oldu mu, uyumsuzluk hemen fark edilir; övmede ise baştan sona bütün notalar falsolu bile olsa, yine de kulağa hoş gelir, zevkle dinlenir. Övgü ne kadar kaba olursa olsun, yine de, en azından yarısı övülene gerçek gibi gelir ve toplumun her katmanında böyledir. Namus tanrıçası olarak nitelendirilen bir kızı bile övme ile baştan çıkarmak mümkündür."

"Ben de bir insanım ve insana ait hiçbir şey bana da yabancı değildir."

"Kapıyı kilitlemiyor musun?" diye sordu."
"Hiçbir zaman kilitlemedim ki! Sözde iki yıldır kilit alacağım..." Gülümseyerek Sonya'ya baktı: "Kilitleyecek hiçbir şeyi olmayan insanlar mutludurlar herhalde, öyle değil mi?"

Not 1: Dün İstiklal Marşımızın kabul yıldönümüydü. Allah bu vatana bir marşı tekrar yazdırmasın. O marş sünyanın en güzel şiiridir.

Not 2: Bu gün YGS var. Herkese başarılar. Sınavdan çıkan arkadaşlar siz bu yazıyı sınavdan sonra okumuş olabilirsiniz. İyi geçtiyse, LYS de rehavete kapılmayın. Eğer kötü geçmişse bilimki LYS var. Biraz sıkarsanız yaparsınız. YGS de 600.000 olup 50.000'ne çekenler var. Sizde yapabilirsiniz. Üniversiteye gittiğinizde hiç kimse sizin sıralamanızla yahut puanınızla ilgilenmiyor. Bu kadar yüksek beklentileri size aşılayanlar okul, dershane ve ailedir. Umarım her şey gönlünüzce olur....

53 yorum:

  1. Suç ve Ceza..ilk lisedeyken okumuştum. Muhteşemdi, en sevdiğim kitapların başında geliyordu. Geçen sene tekrar okudum ve hala en sevdiğim kitaplardan.
    Beğenmene sevindim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde en sevdiklerim arasına girdi :) Yorum için teşekkürler :)

      Sil
  2. "Denginiz değilim efendim dengesizim." bu sözü çok sevdim.

    Üniversite içinde aman sınavlar cokta mühim değil. Çokta tın.
    Üniversitede kimsr puanlarla yargılamıyor insanı. Zaten zor geçiliyor sınavlardan:D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde hoşuma gitti o söz. Bencede öyle :) Sınavlar teferruat :)

      Sil
  3. Yıllardır bir türlü cesaret edip de başlayamadığım kitap :) Daha doğrusu başlayıp kaldığım ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence okumalısınız Kitabı okurken sabret gerekiyor.Bende zorlandım ama beğendiğim hem de çok beğendim :)

      Sil
  4. Sevgili kızım, babam hakimdi.Dolayısıyla bir kütüphanesi,bir yığın kitabın yanında Dünya Klasikleri de vardı.Rahmetli tam on beş yaşımdaydım bu kitabı okuma sırasının bana geldiğini söyleyince içimi bir korku sarmıştı.Neden bilir misin? Zira zaten belli bir okuma süresi veriyor ve bitince kitap onun odasında karşısına geçip kitap hakkında sorduklarına cevap veriyorduk.Gereken uygun cevapları bulmuşsak eğer sıra ana fikre gelirdi.Nasıl bir cümleye sığdırmışsam ana fikri, masasından kalkıp beni alnımdan öptü.Alıntılardan da anımsadım gerçekten müthiş bir eserdi, ama okurken biraz sabırsız olduğum için zorlandığımı da hatırlıyorum.Sevgilerimle kızım.Ece ablan:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu güzel anını bana anlattığınız için teşekkürler. Ileride ben de ilk önce kardeşime sonra kendi çocuklarıma yapacağım inşaallah :).Sevgilerle Canım Ablam ♥♥

      Sil
    2. Sağol canım kızım.Sevgiler benden de hem de çok:))

      Sil
  5. Raskolnikov her yönüyle insan olduğu için bu kadar etkiledi herkesi belki de. İyiyi, kötüyü bu denli gerçekçi sorgulatabildiği için... İnsan demek salt iyilik, güzellik değil işte. Bunu temsil etmesi gerektiğini savunanlar, insanlığa iyilikten çok kötülüğü dokunanlar. Hatta bana sorarsan bizim örgümüz iyiden çok kötüden işlenmiş gibime geliyor derim. Özetle, klasiklerin durduk yere veya şans eseri klasik olmadığını gösteren bir eser de budur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumlarını özlemişim. Belki de hatta iyilik için yaptığını söyledi. Ama cinayeti. Ahlâkî temellendirme de sorun var :)

      Sil
    2. Temelli yokum demedim :) Orada olmaktan hoşlandığım bloglarla devam edeceğim. Blogculuğu bammmbaşka bir yere taşımış olan zihinsel işsiz güçsüz tayfası çok canımı sıkıyor. Ben de "Yazar geçerim." dedim ne yapayım. Burayı seviyorum, fırsat buldukça da uğrarım ve okurum seni. Sevgiler.

      Sil
    3. Teşekkür ederim. Malesef öyle insanlar heryerde var.Sevgilerle...

      Sil
  6. Ayy bende şimdik onu okuyorum spoiler olmazsın diye yazıyı okumadım tam ama kitabı bitirince yeniden ziyaretine gelicem bu yazının :3 Ellerine sağlık ♡

    YanıtlaSil
  7. Ne zaman okuduğumu hatırlamıyorum gerçekten.Fakat kitabın bıraktığı etki öyle harikaydı ki hala aklımda. Alıntılarında da harika :)

    YanıtlaSil
  8. Katillerin zeki olduklarını düşünmüyorum. Bu ancak romanlarda olur. :)
    Kendini sevmeyen insan ne kadar zeki olabilir? Hiç sevmediğiniz biri için tüm hayatınızı mahvetmek. Hiç akıl karı görünmüyor. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında zeki birisi ama katil olduktan sonra psikolojik bozukluklar yaşadı. Zeki olmasalar da psikopat belki. ..

      Sil
  9. Üniversite yıllarımda 2003 yılı Dünya klasikleri kitaplarının serisini almıştım o dönem ve okuduğum kitaplar arasındaydı...keyifle okumuştum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende şuan üniversitedeyim. Klasikleri okumaya çalışıyorum :)

      Sil
  10. evet ne roman yaaa de mi. dur bi bakayım ya ben de hangi çevirisi iyiydi. bu sölediğin yayınevleri değil de başka bi yayınevinde çevirisi daha iyiydi ya. bakcam. sosyal yayınevi gibi bişiydi, sahafta vardı. :)

    YanıtlaSil
  11. Önerin için teşekkürler deep. O yayında bakarım. :)

    YanıtlaSil
  12. Klasik yazarlar gibisi yok. Yillar once okumustum.

    YanıtlaSil
  13. Çok güzel yorumlamışsın, emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
  14. Bir kitap kurdu olarak henüz Suç ve Ceza'yı okumadım ve bence iyi ki okumamışım. Sanırım şimdi okusam kitabı daha çok beğenebilirim ve bu yaz içinde okumayı planlıyorum. Güzel bir yazı olmuş, eline sağlıkk :)

    YanıtlaSil
  15. Dostoyevskinin anlatımı kitaba ayrı bir kişilik kazandırıyor. Yıllar önce okumuştum, tekrar okuma listeme aldım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim.:) Tekrar okuyunca daha bir farklı tat alacağınıza eminim.^^

      Sil
  16. lisedeyken severek okumuştum :) tekrar okuyacağım sanırım ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de tekrar okumalısınız. Yorum için teşekkürler :)

      Sil
  17. Başlayıp bıraktığım bir kitap, biraz sabır gerekiyor sanırım, kitabın güzelliği o zaman çıkıyor herhalde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabrın sonu selamettir. :) Yorum için teşekkürler :)

      Sil
  18. Suç ve Ceza'yı ortaokulda okudum, çevremdeki çoğu kişi ertelememi söylemişti "sen bunu anlayacak yaşta değilsin." Kulaklarımı tıkayıp, okudum çünkü Beyaz Geceler'ini okuyup yazarı sevmiştim. Suç ve Ceza'yı okuyunca da Dostoyevski'ye hayran oldum. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim :). Bende hayranı oldum :)

      Sil
  19. yaa ben bu kitabı ne zaman okumaya kalksam bir şekilde yarım kalıyo hep :/ en son başladığımda kuzenimin kitabıydı ve hiç yapmadığım bir şey yapıp kitabı kaybetmiştim o_O aramızda değişik bi ilişki var bu kitapla sanırım onu bitirmemi istemiyo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok şükür ilk denemede bitti.Bazı kitaplar böyle oluyor :)Bitmek istenmiyor. Z

      Sil
  20. İlk llisdeyken okumuştum öyle bir unutmuşum ki 3-4 yıl önce tekrar okudum severim kitapla aramdaki ilişki bu şeklde devam ediyor 2-3 yıl geçer aradan yine okurum yorumsuz kalıyorum hep:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar güzel. Yorumunuz için teşekkür ederim. :)

      Sil
  21. Bu kitabı hep merak etmişimdir ama bir türlü okumaya fırsat bulamadım. Tavsiye için sağol. ^^

    YanıtlaSil
  22. Umarım en kısa zamanda okursunuz ^^

    YanıtlaSil
  23. Merhabaa. Suç ve Ceza'yı herkes çok beğeniyor. Benim de listemde. Kısa zaman da okuyacağım. Yazını görünce bu isteğim daha da arttı :))

    YanıtlaSil
  24. Evet ve işte o yayın...buradaki yorumların çok mu çok isabetli..Suç ve ceza hayatımda okuduğum ilk kitaptı ve etkisinden diyebilirim ki hala kurtulmuş değilim benim de en çok dikkatimi çeken yazarın kaleme aldığı karakterin psikolojisini bu derece derin ve detaylı bir şekilde okuyucuya aktarmasıydı..bence cinayet işlemiş olamaz ya,dimi :))

    Sevgiler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok işlememiştir herhalde. Fyodor amca insanlarla uğraşmayı seviyor. ama o kadar değil. Bende psikoloji, hukuk ve felsefe ile ilgilenen herkes okumalı. Güzel yorumun için teşekkür ederim :)

      Sil
  25. Dünya yüzünde yazılmış ve hatta bundan sonra yazılacak olan eserler arasında en iyilerdendir Suç ve Ceza. Tek geçerim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhteşem bir eser ama diğer eserlere de şans vermek lazım

      Sil
  26. Bilgilendirmeler için çok teşekkür ederim, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  27. Merhabalar,

    Dünyanın en büyük yazarlarından kabul edilen Rus Yazar Fyodor Mihayloviç Dostoyevski’nin 1866’da yayımlanan ve güncelliğini hiç yitirmeyen ölümsüz eseri Suç ve Ceza adlı romanından hafızama kazınan 20 alıntıyı okumanız için sizinle de paylaşmak istedim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/dostoyevskinin-suc-ve-ceza-romanindan-hafizama-kazinan-20-alinti/

    ‘’Sonra öğrendim bunun asla olmayacağını, insanların değişmeyeceğini ve onları kimsenin değiştiremeyeceğini ve bunun çabalamaya değmediğini. Evet, böyledir.’’ En çok da bu cümle hafızamda yer edinmişti. İnsanları olduğu gibi kabul etmemiz ve değiştiremeyeceğimiz şeyler için kendimizi üzmememiz gerekir.

    Umuyorum keyifle okursunuz,
    sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...